Het is soms voor een werkgever een raadsel waarom medewerkers niet doen wat ze zeggen. Sommige werknemers tonen weerstand bij veranderingen, ze wachten passief af wat ze moeten doen of ze doen juist weer dingen die helemaal niet moeten worden gedaan. Zulke dingen zijn lastig te sturen. Hier lees je over 5cruciale onderdelen waar het mogelijk mis kan gaan.
1.Wat is delegerend leiderschap?
Sommige managers die voor jou werken weten niets van leiderschap en vooral over hoe je het moet toepassen. De meeste mensen hebben nog wel een antwoord op de vraag wat is delegerend leiderschap. Alleen na beantwoording van de vraag ‘wat is delegerend leiderschap’ valt het stil. Ze hebben kennis, maar dus geen kunde. Het gaat er namelijk om dat je een leiderschapsstijl goed kiest en goed toepast.
2. Iedereen hetzelfde behandelen
Dit klinkt vreemd, maar is eigenlijk goed. Anders behandelen betekent niet slechter behandelen. Anders behandelen betekent, aanpassen aan de persoon. Zo gedijt de ene persoon bij delegerend leiderschap en een ander juist bij een leiderschapsstijl waarbij de persoon veel autonomie heeft.
3. Niet goed toepassen
Je kunt veel leiderschapsstijl voor een persoon aanpassen, maar soms kan het niet anders. In bijvoorbeeld een militaire organisatie zal een leider meer directief zijn tegen alle medewerkers. Dit is nodig in noodsituaties. In dit geval is de leiderschapsstijl aansluitend bij de branche waarin je zit. Past een medewerker hier niet goed in? Dan is de kans aanwezig dat de stijl niet goed bij de medewerker past. Het kan ook zijn dat een medewerker nog een leercurve heeft te maken. Dan is tijd en een goede begeleiding belangrijk om de medewerker klaar te stomen voor de branche.
4.Geen duidelijkheid
Zowel werknemers en werkgevers doen aannames wat betreft wat er van hen wordt verwacht. Als werkgever moet je het voorbeeld hierin geven en duidelijk zijn over wat je van een werknemer verwacht. Dit lijkt simpeler dan je denkt. Hiervoor is een goede communicatie nodig van beide kanten. Bovendien moet je echt luisteren naar elkaar. Het is ook handig als je weet hoe iemands leven privé is. Dat kan zorgen voor meer empathie. Onthoud wel dat een werknemer wel recht heeft op privacy, dus vraag dingen vanuit de juiste intentie.
5.Onredelijkheid
Hier geldt ook weer: zowel een werkgever als werknemer kan onredelijk zijn. Het is dus zaak om uit te zoeken of hier bij langdurige ontevredenheid sprake van is. Is er echt sprake van een niet welwillende medewerker? Dan is het belangrijk om naar een goede manier van afscheid te werken.