“Ik ben net afgestudeerd en heb nog weinig ervaring, maar ik wil wel graag een auto van de zaak!” Veel jongeren stellen steeds vaker deze eis bij hun zoektocht naar een nieuwe baan. Maar als de voordelen van een auto tegenwoordig zo belangrijk zijn, waarom willen ze dan geen eigen auto kopen?
Niet alleen de benzinekosten zijn in Nederland tegenwoordig bijzonder hoog, maar ook de kosten voor het aanschaffen en onderhouden van een eigen auto blijven stijgen. Daarnaast wordt het openbaar vervoer ook steeds duurder en blijkt dat men de afhankelijkheid van het ov als onprettig ervaart. Een eigen auto is daarom veel praktischer, sneller en maakt je net wat mobieler. Maar dan zullen de prijzen toch iets moeten dalen, om aan ieders wensen te kunnen voldoen. Maar waarom zijn de kosten voor een eigen auto zo hoog?
Een eigen auto wordt duurder
De kosten van een eigen auto blijven toenemen door verschillende factoren: steeds strengere eisen, het tekort aan chips, stijgende prijzen van materiaal, de BPM en de bijkomende belastingen.
Strengere eisen
Nieuwe auto’s moeten aan steeds strengere eisen voldoen om deel te mogen nemen aan het verkeer. Zowel op het gebied van veiligheid als ook omtrent duurzaamheid en milieu. Dit vraagt om extra controles, zorgvuldigheid en gebruik van bijzondere materialen tijdens de bouw, wat invloed heeft op de productiekosten. Wanneer de productiekosten stijgen, stijgen indirect ook de verkoopprijzen daarin mee!
Chiptekort
De wereldwijde auto-industrie wordt geraakt door een tekort aan microchips. Door deze chips worden de motorprestaties geoptimaliseerd, de brandstofefficiëntie verbeterd en worden de ritten soepeler. Microchips zijn tegenwoordig onmisbaar in de auto-industrie. Echter, door dit tekort stijgen de prijzen van de elektronische schakelingen en daardoor indirect ook die van de motorrijtuigen.
Hoge materiaalkosten
De grondstoffen die nodig zijn voor het maken van een voertuig, zoals staal en aluminium, worden steeds schaarser. Hierdoor gaan de prijzen hiervan omhoog, wat een direct invloed heeft op de prijzen van het eindproduct: een auto of motorrijtuig.
Deze prijsstijgingen zijn niet alleen zichtbaar bij de aanschaf van een nieuwe auto, maar ook bij het onderhoud en de aankoop van vervangende onderdelen. Hierdoor worden zelfs de meeste bekende dure automerken, alsmaar duurder. Auto’s worden langzamerhand weer steeds meer een ‘luxeproduct’.
BPM en belastingen
- BPM: BPM, of registratiebelasting, staat voor Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een voertuig zoals een eigen auto of motor, maar ook een scooter of brommer behoort hiertoe. De BPM betaal je eenmalig wanneer je jou in Nederland gekochte voortuig registreert. Afhankelijk van de hoeveelheid CO2-die je uitstoot, hoe hoger of lager jou te betalen BPM is.
- Belastingen: de BPM dient enkel ter registratie van het voertuig. Maar wanneer je je eigen auto gebruikt en deelneemt aan het verkeer, dien je ook andere belastingen te betalen, zoals: motorrijtuigbelasting (wegenbelasting) en verkeersbelasting.
Auto van de zaak
Jonge professionals zoeken niet alleen vaker naar een baan inclusief auto, maar veel bedrijven bieden vaak al uit zichzelf aan. Medewerkers laten rijden in een eigen bedrijfsauto, kent namelijk verschillende voordelen voor beide partijen!
Werknemer
- Kostenbesparend: wanneer je een eigen bedrijfsauto krijgt van je werkgever, bespaar je niet alleen op de aanschaf kosten, maar ook op overige bijkomende kosten. Verzekeringen, belastingen, afschrijfkosten en kosten voor onderhoud zijn in de meeste gevallen, afhankelijk van je contract, voor rekening van de werkgever. Daarbij ontvangen werknemers die rijden in een auto van de zaak vaak een tank pas, waardoor ook de benzinekosten wegvallen of verlagen.
- Flexibiliteit: een eigen auto van de zaak biedt meer flexibiliteit. Je bent minder afhankelijk van een woonplek in de nabije omgeving van je werk of van tijden van het openbaar vervoer. Daarnaast, wanneer je een baan hebt waarbij het bezoeken van klanten of andere tripjes noodzakelijk zijn, bespaart dit tijd in de planning en organisatie. Het oogt tevens een stuk professioneler bij een klantbezoek wanneer je aankomt in een bedrijfsauto.
- Geen zorgen: gebreken aan je auto kunnen niet alleen heel vervelend zijn, maar ook tot hoge kosten leiden. Wanneer je beschikt over een eigen bedrijfsauto is de werkgever verantwoordelijk voor een veilige deelname aan het verkeer. Dit betekent dat jouw werkgever het onderhoud van jouw eigen auto dient te faciliteren.
Werkgever
- Reclame: het verstrekken van een eigen auto aan werknemers leidt tot een grote zichtbaarheid voor de organisatie. Het is hierbij wel van belang dat de betreffende auto of bus het logo en/of de naam van de organisatie bevat.
- Imago: tevens kan een bedrijfsauto leiden tot een beter imago van de organisatie. Wanneer werknemers bijvoorbeeld in een duurzame auto rijden, wekt dit de associatie dat de organisatie waarde hecht aan duurzaamheid. Dit kan een positief effect hebben op het werven van nieuwe klanten of werknemers.
- Employer branding: tot slot leidt een bedrijfsauto tot een hogere werknemers tevredenheid en loyaliteit. Huidige werknemers zien dit als een reden om bij de organisatie te blijven werken. Daarbij zullen potentiële arbeidskrachten daardoor wellicht sneller solliciteren op vacatures.
Conclusie
De stijgende kosten voor het aanschaffen en onderhouden van een eigen auto, zorgt ervoor dat jonge professionals hier hun keuzes aan afwegen. Werkgevers spelen hierop in door een bedrijfsauto in te schakelen als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.