De communicatie met klanten en met stakeholders is enorm belangrijk voor bedrijven. De bedrijven die deze communicatie niet goed hebben ingericht zullen snel merken dat zij tegen een probleem aanlopen. Dit geldt voor zowel kleine startups en ook voor grote bedrijven zoals Happy Socks. Zo blijkt namelijk dat klanten klachten achter laten op verschillende online fora. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een website zoals trustpilot. Op deze websites kunnen klanten reviews van bedrijven achter laten. Potentiële klanten kunnen dan vervolgens deze reviews gebruiken om te beslissen of zij dat product op die website willen kopen. Een groot aantal negatieve reviews zal de klant zal de klant negatief beïnvloeden waardoor hij verder opzoek gaat naar een andere website. De positieve review zal de klant juist eerder een product laten bestellen.
Actief doorzoeken van reviews
Voor bedrijven is het belangrijk om actief op deze reviewwebsites opzoek te gaan naar reviews. Zo wordt de klanttevredenheid omhoog getrokken. Het is belangrijk om hier actief mee aan de slag te gaan. Naast de reviewwebsites is het natuurlijk vanzelfsprekend dat er ook wordt gekeken naar Facebook reviews en Google reviews. Door in gesprek te gaan met klanten via deze reviews, leert het bedrijf wat het probleem van de klant is. Vaak ligt het probleem bij een stukje communicatie dat niet goed verloopt. Daarnaast kan het ook een structureel probleem zijn zoals bijvoorbeeld een foutmelding na het plaatsen van een bestelling.
Klanten informeren over hun bestelling
Om klanten goed te informeren na hun bestelling kan het een goede idee zijn om een e-mail te versturen met de bevestiging van de bestelling. Deze tekst zou ook via een sms gateway applicatie naar de klant toegestuurd kunnen worden. Het grote voordeel hiervan is dat de meeste mensen tegenwoordig maar weinig sms-berichten binnen krijgen. De sms gateway zorgt er daarnaast voor dat ook andere berichten eenvoudig naar de klant toegestuurd kunnen worden. Deze sms-berichten kunnen over de hele wereld verstuurd worden. Het maakt dan dus niet uit of de klant in België, Nederland of Japan woont. Dit gehele idee kan overigens ook voor Whatsapp worden toegepast. Zo kunnen klanten altijd en overal bereikt worden met de juiste informatie.