De grote vraag die velen zichzelf afvragen, maar eerst leg ik je uit wat een influencer precies is. Een influencer is een persoon met een groot publiek op social media waar ze invloed over hebben. Influencers vind je op verschillende socialmediakanalen zoals YouTube, Instagram en TikTok. Met video’s kunnen influencers een persoonlijke connectie met haar publiek maken. Eigenlijk zijn het gewoon invloedrijke personen die zichzelf als merk hebben opgebouwd op social media. Hoe meer volgers je hebt hoe groter je bereik is en hoe meer samenwerkingen je aangeboden krijgt. Bij samenwerkingen met merken of bedrijven is de bedoeling dat de influencers vaak content plaatst waarbij het product in beeld komt of vermeld wordt. Vaak gaat dit gepaard met het verkrijgen van producten en een kortingscode die de influencers mogen geven. Wanneer iemand ie kortingscode gebruikt krijgt de influencer een bepaald bedrag in bespreking met het merk of bedrijf.
Wat heb je nodig als influencer?
Mocht je heel graag influencer willen worden dan is het handig om van tevoren een doel te stellen en vanuit daar een plan te maken. Hoe beter je je erin verdiept en specialiseert hoe groter je kennis wordt. De kans dat je dan uiteindelijk doorbreekt door de nodige moeite en consistentie bij het werk verrichten erin houd dan zul je vanzelf zien dat je volgers in een mate stijgen. Wat ook belangrijk is om onderzoek te doen op welk platform je het meeste wilt stijgen. Stel je wilt een YouTube influencer zijn dan zul je je eerst moeten verdiepen is YouTube en wat er op YouTube nu goed scoort in jouw categorie. Bij TikTok en Instagram is het belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Blijf wel consistent content posten dan volgen de volgers vanzelf. Je kunt ook TikTok, Youtube- en Instagram likes kopen. Dit kan fijn zijn wanneer je start vanaf 0. Likes zijn uiteindelijk minstens zo belangrijk als volgers. Heb je geen instagram likes op een post, maar heb je wel 10.000 volgers? Dan komt dat ook niet realitstisch over.
En dan?
En wat nu als je zover bent dat je eindelijk die eerste samenwerking aan kan gaan dan moet je altijd even nagaan wat bij jouw imago past en welke waarden en normen daarbij komen kijken. Stel een contract op met het merk of bedrijf waarbij alles vast staat en je dus niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.