Een van de belangrijkste taken van iedere ondernemer is het streven naar groei van je onderneming. Zonder het realiseren van groei binnen je bedrijf, zal je onderneming nooit zo succesvol worden als je wellicht zou willen. Je kunt denken aan het aanbod van energieleveranciers vergelijken om je kosten te drukken, of het uitbreiden van je diensten. Het is echter een stuk makkelijker gezegd dan gedaan en in deze blog geven we je een aantal tips over hoe je als ondernemer je bedrijf kunt laten groeien.
Doelgroep
Een belangrijk onderdeel van ondernemen is het goed in kaart brengen van de doelgroep. Zonder te weten wat precies je doelgroep is, zal het zeer lastig zijn om groei te realiseren met je bedrijf. Je weet dan immers niet op welke soort mensen je je moet focussen en dus zal je waarschijnlijk niet genoeg producten of diensten kunnen verkopen. Zorg er dus voor dat je precies weet wie je doelgroep is en onderzoek dit ook daadwerkelijk, maak niet zomaar aannames op dit gebied.
Marketing
Wanneer je in kaart hebt wie je doelgroep zijn, kun je je marketing ook focussen op deze mensen. Veel bedrijven doen wel aan marketing, maar zetten dit veel te breed in. Ze leggen de focus niet op de juiste plek en bereiken als gevolg daarvan de verkeerde mensen. Ze halen hier vervolgens weinig conversie uit en zien dus gauw het nut van marketing niet meer in. Marketing is echter een zeer belangrijke tool voor iedere ondernemer en dit kan uiterst effectief zijn, mits het op de goede manier wordt ingezet. Lees meer over hoe je kunt starten met online marketing in deze blog. Door je bezig te houden met marketing kun je namelijk ook je merkidentiteit versterken. Welk bedrijf wil dat nu niet? Een manier om dit aan te pakken is door een kritische blik te werpen op je verpakkingen, in het geval je fysieke goederen verkoopt. Wat het verband precies is tussen die twee, lees je hier.
Relatiemanagement
Een vaak onderschat onderdeel van het ondernemen is relatiemanagement. Je zou verbaasd zijn hoeveel voordelen je kunt halen uit het goed onderhouden van je zakelijke relaties en dit is vaak iets waar bedrijven op kunnen verbeteren. Merk je dat je weinig groei kunt realiseren en ben je op zoek naar een manier om dit te verbeteren? Neem eens contact op met je zakelijke relaties! Wellicht kunnen jullie iets voor elkaar betekenen en kun je op deze manier je onderneming verder laten groeien. Als je al zakelijke relaties hebt, is het verder belangrijk om deze ook daadwerkelijk te onderhouden. Iemand zal veel sneller bereid zijn een samenwerking met je aan te gaan, wanneer je ook nog regelmatig enige vorm van contact hebt. Als je iemand al jaren niet meer gesproken hebt, zal hij of zij een stuk minder snel bereid zijn om met je in zee te gaan. Onderhoud je relaties dus goed om zo eventuele samenwerkingen on gunsten te kunnen realiseren.
Diensten uitbreiden
Bestaat je onderneming al een tijd, maar merk je dat je steeds minder groeit en je marktaandeel aan het zakken is? Denk dan na over het uitbreiden van de producten die je verkoopt of de diensten die je aanbiedt. Ondernemen betekent aanpassen en hier moet je rekening mee houden. Je moet de markt altijd goed in de gaten houden en erachter proberen te komen of er wellicht andere producten of diensten binnen jouw vakgebied zijn waar vraag naar is. Het uitbreiden van je diensten kan dus een manier zijn om meer groei te realiseren binnen je onderneming en een groter marktaandeel te verkrijgen, maar het is hierbij wel belangrijk dat je zeker weet dat je deze uitbreiding ook aankan. Het is niet verstandig om zomaar nieuwe producten aan te gaan bieden, zonder dat je weet of er wel een markt voor is en of je het productieproces wel aankunt. Lees onze blog over het uitbreiden van de bedrijfscapaciteit voor meer informatie.
Efficiëntie
Aansluitend bij de voorgaande tips, is het altijd noodzakelijk om zo efficiënt mogelijk te werken. Vermijd onnodige kosten en onnodige werkzaamheden en probeer het gehele bedrijfsproces zo efficiënt mogelijk te houden. Ga bijvoorbeeld het aanbod van energieleveranciers vergelijken om zo op gas te besparen, zoek naar een goedkopere leverancier of kijk naar een ander bedrijfspand. Op deze manier zorg je ervoor dat je geen groei laat liggen en kun je zo snel mogelijk ook daadwerkelijk groei realiseren met je onderneming.
Je doelstelling
Tot slot moet je ervoor zorgen dat je een concreet doel met je onderneming hebt. Of je nou een eenmanszaak bent of een heel team onder je hebt werken, een eenzijdig doel is zeer belangrijk voor ieder bedrijf. Dankzij het hebben van een gezamenlijk doel binnen je bedrijf weet iedereen waar ze naartoe streven. Alle werkzaamheden moeten gericht zijn op dit gezamenlijke doel en op die manier zal het bedrijf sneller groei kunnen realiseren. Als verschillende mensen namelijk werken aan een verschillend doel, zal de winstgevendheid van de onderneming vaak niet meer de prioriteit zijn.
Lees ook: Tips voor het starten van je bedrijf in een andere stad