Hoeveel tijd per dag maak jij gebruik van sociale media? Als je behoort tot de gemiddelde smartphonegebruiker, dan kan dat gemakkelijk tot 6 uur per dag zijn. Ook is de kans dan groot dat je gebruik maakt van WhatsApp en Facebook, de meest gebruikte platformen. Dat is aardig wat. Al helemaal als je in vergelijking neemt dat de gemiddelde nachtrust van een persoon 7 á 8 uur is.
Social media is onderdeel geworden van ons dagelijks leven en wordt actief gebruikt door veel mensen. Door dat social media zo’n grote rol speelt in ons leven, is het voor ondernemers en bedrijven dan ook een interessant kanaal.
Succes zit in het bereiken van (potentiële) klanten, maar ook in interactie met de doelgroep. Sociale media is daar tegenwoordig dé manier voor om kansen te benutten. En wat de belangen hiervan zijn? Dat lees je hier onderstaand:
- Sociale media is goedkoop: in tegenstelling tot alle andere (offline) communicatiemiddelen is sociale media een goedkope manier om dagelijks in te zetten. De kosten komen eigenlijk alleen kijken bij adverteren of bij arbeidsuren die je uitkeert aan personeel die sociale media beheert. Beiden heb je zelf in de hand en kun je ook zo duur of goedkoop maken als je wilt.
- Naamsbekendheid vergroten: door sociale media in te zetten, komt je bedrijfsnaam, merk of product, vaker naar voren bij een (groot) publiek. Doordat mensen vaker in contact komen hiermee, zullen ze je naam eerder herkennen. Dit kan uiteindelijk resulteren tot een groter klantenbestand.
- Lokale marketing: door sociale media is het gemakkelijker om je pijlen te richten op een niche. Voor lokaalgebonden bedrijven is dit heel aantrekkelijk omdat je bijvoorbeeld kunt selecteren op je regio. Maar ook voor niet lokaalgebonden bedrijven en/of diensten is het aantrekkelijk omdat je met sociale media ook gericht kunt zoeken naar de doelgroep door middel van demografische kenmerken en interesses.
- Beeldvorming versterken: sociale media maakt het gemakkelijker om een bepaald beeld uit te stralen. Hierbij kun je door middel van beeld iets duidelijker overdragen, maar kun je ook de aandacht beter trekken van potentiële klanten. Daarnaast is goed beeldmateriaal essentieel om een soort van ‘gezicht’ te geven aan je merk/product, wat meer vertrouwen kan weerspiegelen.
- Websitetraffic genereren: door sociale media kun je een driehoeksverhouding aan je naam koppelen waardoor je jezelf sterker positioneert. Dit bestaat uit je naam/product, je sociale media beheer en je website. Door je website te vermelden bij je sociale media berichtgevingen, vergroot je de bezoekers naar je website. Dit kan uiteindelijk leiden tot een actie van de bezoeker, denk bijvoorbeeld aan een aankoop of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Zo creëer je een verbinding.
- Personeel werving: niet enkel klanten zijn te bereiken via sociale media, maar ook personeel. Vacatures op sociale media doen het steeds beter dan op websites van werving bureaus. LinkedIn is hier het meest gebruikte platform voor.
- Statusoptimalisatie: door sociale media te beheren en te monitoren kun je naast werven en aantrekken van klanten/personeel, ook werken aan een bepaalde imago en identiteit. Dit kun je versterken door op je pagina branche gerelateerd nieuws en informatie te delen. Hierdoor creëer je ook een status met expertise.
Heel wat kansen dus! En het mooie is dat je op sociale media doorgaans alle bovenstaande punten kunt ontwikkelen en verbeteren door innovatief mee te gaan. Om deze kansen optimaal te benutten is het heel slim, maar ook voordeliger om een Sociale media Marketing bureau in te zetten. Over dit soort vragen, maar ook overige vragen, kun je terecht bij Web Wings.