Werken met excel kan een hele opgave zijn. Als je niet bekend bent met het programma dan is het lastig om het onder de knie te krijgen. Ook mis je vaak veel van de fijne opties die excel te bieden heeft. Daarom geven wij je een kleine spoedcursus. Van optelsommen maken tot meerdere rijen blokkeren excel. We proberen zo veel mogelijk door te lopen.
Kolommen en rijen toevoegen excel
Als je een kolom wilt maken in excel, klik dan recht op de hele kolom waar jij de kolom wilt invoegen. Je krijgt dan een optie kolommen invoegen. Als je meerdere van deze kolommen rechtsboven selecteert kun je meerdere kolommen tegelijk invoegen. Voor rijen maken geldt eigenlijk hetzelfde als voor kolommen maken. Je klikt weer met de rechtermuisknop op de hele rij die je wilt invoegen en klikt dan op rijen invoegen. Als je meerdere rijen wilt invoegen kun je deze rijen weer selecteren. Dit is nodig om een volledige tabel te kunnen maken. In deze tabel kun je dan weer verschillende schema’s maken zoals een winst en verliesrekening of een balans. Maar ook een simpel kasboekje of huishoudelijke taken kunnen hierin worden bijgehouden.
Meerdere rijen blokkeren excel
Je kunt deze kolommen en rijen ook weer blokkeren. Het blokkeren van rijen wordt het meest gedaan, daarom gaan we hier dieper op in. Je kunt rijen blokkeren zodat zij tijdens het scrollen zichtbaar blijven op je scherm. In een tabel kan dit bijvoorbeeld de eerste rij zijn waar de soort gegevens worden benoemd. Wil je meerdere rijen blokkeren in excel dan selecteer je de laatste rij die je wilt blokkeren. Je klikt vervolgens op titels blokkeren. Zo kun je eenvoudig meerdere rijen blokkeren in excel. Bij een kolom blokkeren werkt het eigenlijk vrijwel hetzelfde. Je selecteert de kolom rechts van de laatste kolom die je wilt blokkeren. Je klikt vervolgens weer op titels blokkeren. Meerdere rijen blokkeren excel en meerdere kolommen blokkeren excel werkt dus vrijwel hetzelfde.
Optellen excel
Een optie die handig is als je een kasboek bijhoudt of een logboek maakt is het optellen van rijen en kolommen. Hierdoor telt excel de uitgegeven bedragen of de gewerkte tijd voor je op. Bij het optellen van een rij klik je op de cel naast de getallen die je wilt optellen. Je kunt dan bij start op de optie AutoSom klikken. Voor kolommen geldt dit ook. In plaats van de cel naast de getallen klik je hier op de cel onder de getallen die je wilt optellen. Verder werkt het exact hetzelfde.