De administratie op orde houden is voor veel bedrijven geen makkelijke taak. Zeker wanneer je bedrijf iets groter is en er veel verschillende inkomsten en uitgaven zijn, is het niet makkelijk om je administratie duidelijk en netjes te houden. In deze blog geven we je daarom een aantal tips om je administratie op orde te houden.
Documentopslag
Een goede tip voor het bijhouden van je administratie is het gebruiken van een documentopslag. Hier bewaar je alle documenten die te maken hebben met je administratie. Orden deze opslagplaats goed, zodat je direct weet welke documenten bij inkomsten en welke bij uitgaven horen. Denk hierbij ook aan het bijhouden van de gewerkte uren. Het is simpel om dit bij te houden, maar wanneer je dit achteraf moet ordenen is het een flinke klus.
Bonnetjes
Het lijkt vaak niet nodig, maar vraag overal het bonnetje van. Het is makkelijk om ergens weg te lopen en vergeten het bonnetje te vragen, maar hier heb je achteraf spijt van. Om je administratie zo goed mogelijk op orde te houden is het verstandig om simpelweg overal het bonnetje te vragen, zelfs als de betaling met pin gedaan is. Het is niet makkelijk om achteraf tussen je bankafschriften te gaan zoeken en het vragen van een bonnetje is dan ook veel simpeler. Deze bewaar je dan simpelweg bij je documenten zodat je er later niet meer naar hoeft te zoeken.
Administratie hulp
Schakel hulp in bij het bijhouden van je administratie. Dit kan zijn in de vorm van digitale programma’s die je kunnen helpen, of het inschakelen van bijvoorbeeld een administratiekantoor in Amsterdam.