Je bent in je zoektocht naar een nieuwe baan een grote kans tegen gekomen! Je wil indruk maken op het bedrijf en jezelf onderscheiden van de rest! Daarom heb je besloten een killer motivatiebrief te schrijven! Good for you! Dit is hoe je in 7 simpele stappen de perfecte motivatiebrief schrijft!
In 7 stappen de perfecte motivatiebrief!
- Besteed aandacht aan de openingszin
- Pas je motivatiebrief aan, aan de functie waarop je solliciteert
- Schrijf helder en duidelijk
- Schrijf over relevante ervaring
- Let erop dat de motivatiebrief géén herhaling is van je CV
- Geef voorbeelden van situaties en de door jou genomen acties, die relevant zijn voor de functie
- Eindig sterk en positief!
1. Besteed aandacht aan je openingszin
Maak meteen een goede indruk op de lezer door een aantrekkelijke en indrukwekkende openingszin. Werkt niet altijd bij vrouwen, maar in deze situatie is het met zekerheid gepast!
2. Pas je motivatiebrief aan, aan de functie en de lezer
Wat je hiervoor kan doen is informatie verzamelen over het bedrijf. Spit de website door, lees de “over ons” pagina en bekijk introductievideo’s. Verplaats je ook in de doelgroep van het bedrijf. Bekijk hoe het bedrijf met klanten communiceert en probeer te bedenken welk probleem er voor de klant precies wordt opgelost. Inlevingsvermogen is het halve werk van je motivatiebrief.
3. Schrijf helder en duidelijk
Schrijf eerst de motivatiebrief en bekijk dan de tekst nog eens. Verwijder dingen die niet relevant zijn en voeg sterke woorden toe in combinatie met actief taalgebruik. Probeer taal te gebruiken die emoties triggeren zoals, “supergoed!” en “aller beste”.
4. Schrijf over relevante ervaringen
Laat zien dat je al ervaring hebt met soortgelijke functies en vertel over wat je al weet of geleerd hebt.
5. Schrijf geen kopie van je sollicitatiebrief of CV
Je motivatiebrief is géén CV. Motivatiebrieven waar precies hetzelfde in staat als je CV zijn tijdverspelling om te lezen en het ziet eruit alsof je niet bereid bent om er moeite in te steken om toe te lichten wáárom je bij een bedrijf wil werken.
6. Geef voorbeelden van situaties en de acties die je hebt genomen
Dit is een heel belangrijke. Je helpt de lezer begrijpen hoe jij te werk gaat en hoe je keuzes maakt. Hele relevante informatie voor werkgevers. Het laat zien hoe je in elkaar zit en maakt aanspraak op het visualiserende vermogen van de lezer. De potentiële werkgever leert je zo beter kennen. Bovendien laat je zien dat je weet waar de lezer behoefte aan heeft! Inlevingsvermogen is een belangrijke kwaliteit. Zeker in online marketing.
7. Eindig sterk en positief!
Nu je alle 7 de stappen kent om een killer motivatiebrief te schrijven, weet ik zeker dat jouw sollicitatie niet in de shredder verdwijnt! Hou je rug recht, you got this! Heel veel succes met je loopbaan en bedankt voor het lezen!