Het examen voortuigbeheersing, ofwel het AVB examen, maakt samen met de theorie-examen en praktijkexamen deel uit van de examens waarvoor je moet slagen voor het behalen van je motorrijbewijs. In deze blog vind je de beste avb examen tips. De avb examen tips worden gecategoriseerd doormiddel van clusters.
Cluster 1: lopen met de motor
In dit cluster komt maar een verrichting voor en dat is achteruit parkeren. Achteruit parkeren wordt een stuk makkelijker als je veel kleine stappen maakt. Op deze manier heb je veel contact momenten met de grond en kun je ook kleine correcties uitvoeren in je sturen.
Cluster 2: verrichtingen bij lage snelheid
Verrichtingen bij lage snelheid bestaan uit de onderdelen: langzame slalom, wegrijden uit parkeervak, denkbeeldige acht, stapvoets rechtdoor rijden en een halve draai links- en rechtsom. Belangrijk hier is het dat je bij het maken van bochten op lage snelheid niet tot stilstand komt of te langzaam rijdt hierdoor heeft de motor niet genoeg snelheid om door de bocht te komen en val hij om.
Cluster 3: verrichtingen bij een hoge snelheid
De verrichtingen bij een hoge snelheid zijn: uitwijkoefening, snelle slalom en een vertragingsoefening. Dit cluster bestaat uit 3 oefeningen waar er maar één van verplicht is en dat is de uitwijkoefening. Leg je focus daarom voornamelijk op deze oefening. Bij dit cluster is het belangrijk, zoals de naam al zegt, dat je een hoge snelheid houdt. Door een hogere snelheid kun je bochten stabieler doorkomen. De uitwijkoefening wordt uitgevoerd met een snelheid van 50 km/h. De andere twee oefeningen worden uitgevoerd met een minimale snelheid van 30 km/h. Het belang van het cluster is dat je kan laten zien dat je veilig en snel kunt handelen tijdens potentieel gevaarlijke situaties bij een hoge snelheid.
Cluster 4: remoefeningen
Het laatste cluster bestaat uit 4 oefeningen namelijk: de noodstop, de precieze stop en de stopproef. De remoefeningen worden uitgevoerd met een snelheid van 50 km/h. Je moet in een keer tot stilstand komen zonder controle over de motor te verliezen. Hierbij is het belangrijk dat je al terugschakelt tijden het remmen naar de eerste versnelling.