Chiptunen is een van de manier om de motor van je auto betere prestaties te laten leveren, zo kan de motor zuiniger, soepeler en sneller gemaakt worden. Het is eigenlijk een manier om je motor te optimaliseren. Echter zijn hier enkele risico’s aan verbonden. Het kan namelijk zijn dat indien je zelf iets aan de motor laat veranderen dat de huidige garantie niet meer erkend wordt via de autodealer. Sommige mensen starten met een RVS uitlaat op maat te laten maken, voordat zij de motor laten chiptunen.
Hoe werkt chiptunen van een RVS uitlaat
Ieder apparaat heeft zijn maximum qua prestaties, dit geld ook voor auto’s. In de fabriek worden de prestaties van een auto uitvoerig getest, zodat er geen onverwachte fouten ontstaan wanneer de motor in de auto gemonteerd wordt, en de auto’s vervolgens verkocht worden. Er wordt bij elke auto een zogenaamde veiligheidsmarge ingesteld. Hierdoor wordt de prestaties van de motor beperkt tot een bepaald limit. Hierdoor kunnen er geen problemen ontstaan met de motor. Ook wordt dit toegepast doordat de moeder onder hevige omstandigheden en slecht vloeistof(waarde) nog redelijk kan functioneren. Het kan voorkomen dat het veiligheidsmarge flink onder de maximale grens is ingesteld. Daarnaast kun je ook aparte onderdelen chiptunen zoals een RVS uitlaat.
Het technische verhaal
Om goed te kunnen begrijpen hoe chiptuning toegepast wordt, is het nodig dat er enige technische kennis aanwezig is. Elke motor die brandstof krijgt door middel van injectie, bevat een zogeheten ECU-module. De afkorting ECU staat voor Electronic Control Unit. Deze module regelt een aantal belangrijke zaken, zoals de injectie van de brandstof, hoeveel brandstof de motor moet krijgen, wanneer de ontsteking plaatsvindt en wanneer de gassen uitgestoten worden. Dit heeft als functie dat de motor toeren draait, genoeg brandstof krijgt en genoeg stroomtoevoer via de accu krijgt. Deze ECU-module stuurt al deze gegevens door naar de zogeheten EPROM-chips. Zoals hiervoor al vermeld, is op deze ECU-module een veiligheidsmarge geprogrammeerd. Deze veiligheidsmarge is ook toegepast op de EPROM-chips.
Wat gebeurt er zodra chiptuning wordt toegepast?
Als er voor gekozen wordt om chiptuning toe te passen, moet dit gebeuren bij een betrouwbare tuner die verstand van zaken heeft. Gebeurt dit niet en gaat het fout, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de motor! Let dus altijd goed op bij wie je je auto laat chiptunen. Op de ECU-module staan dus grenzen vastgesteld voor elke soort prestatie. Als er chiptuning wordt toegepast worden deze grenzen geoptimaliseerd naar hogere getallen, zodat je een snellere, zuinigere en soepelere motor krijgt. De motor gaat dus over het algemeen aangenamer werken, wil je de optimale prestatie uit de auto halen? Dan kun je ook een rvs uitlaat op maat laten maken.