Het is een vraag die vaak voorbij komt: wat is een pr bureau? Kort gezegd staat PR voor public relations. Het draait dus om de externe relaties. Een PR bureau regelt gratis publiciteit voor jouw bedrijf. Erg handig, zeker wanneer jouw bedrijf wat imagoschade heeft opgelopen. In deze blog vertellen wij je meer over een PR-bureau.
Wat doet een PR-bureau?
Een PR bureau richt zich op het genereren van gratis publiciteit, ook wel: free publicity. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid voor jouw bedrijf. Een PR-bureau weet precies welke middelen relevant zijn om in te zetten en welke boodschap gecommuniceerd moet worden. Maar ondanks dat het gratis publiciteit is, is het niet altijd kosteloos. Je moet immers het PR-bureau betalen om deze dienst voor jou uit te voeren.
Hoe zorgt een PR-bureau voor publiciteit?
Een PR-bureau heeft altijd een aantal middelen achter de hand. Zo schrijven PR-bureaus regelmatig persberichten, interviewpitches en gastblogs of ze organiseren speciale persevents. Elk bureau is uiteindelijk anders en heeft zijn eigen niche. Zo zijn er PR-bureaus die met grote multinationals in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam werken, zoals Unilever. Maar er zijn ook PR-bureaus die nationale influencers ondersteunen.
Waarom PR uitbesteden?
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf de PR te doen. Echter, een PR-bureau inschakelen zal je op den duur minder tijd en geld kosten. Een PR-bureau beschikt namelijk al over de juiste connecties en skills. Hierdoor kunnen zij beter en sneller het resultaat dat jij wilt bereiken. Daarnaast kijken zij veel objectiever naar jouw bedrijf. Een goed PR-bureau weet de juiste insteek te vinden en maakt bijvoorbeeld een informatieve blog niet commercieel. Een fout die een ondernemer waarschijnlijk zelf wel zou maken. Een goed PR-bureau weet de balans te houden tussen waarde bieden en publiciteit genereren.