In de ‘spotlights’ door te bloggen
Jouw website is simpelweg je online visitekaartje en Google kun je zien als een portemonnee vol visitekaartjes. De vraag is dan: Hoe blink jij tussen al die anderen uit? Hoe wordt jouw ‘visitekaartje’ eruit gepikt? Oftewel: Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt op Google? Bloggen, dat is het antwoord. Dat draagt namelijk bij aan de zoekmachine optimalisatie (SEO):
Door blogs te schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep veel op zoekt, zorg je ervoor dat jouw website gevonden wordt (door nieuwe bezoekers). Als je bijvoorbeeld als bakker online blogs schrijft over bakken, dan vergroot je de kans dat mensen op jouw website terecht zullen komen. Zo zoekt iemand bijvoorbeeld op: ‘’Op hoeveel graden bak ik een appeltaart?’’ en komt diegene terecht op jouw blog (en dus jouw website). Dit is voor het bedrijf ook gunstig, aangezien je aanbod indirect vaak overeenkomt met de zoekopdracht van mensen. Zij zijn dan ook mogelijk geïnteresseerd in wat je aanbiedt.
Hoe waardevol is bloggen?
Een blog voegt een pagina toe aan je website. Hierdoor ben je als het ware met een extra pagina vindbaar. Als je ervoor zorgt dat de URL en meta-beschrijving (belangrijk!) aansluit op het blogonderwerp en de zoektermen, dan verschijn je nog beter op Google.
Met blogs creëer je content. Als blog content goed aansluit op je bedrijf en de branche waar je in werkzaam bent, is de kans groot dat het bedrijf gezien wordt als ‘expert’ op de markt. Hiermee verbeter je niet alleen je imago, maar zorg je er ook voor dat mensen nieuwsgierig zijn en verder klikken op je website: er wordt gebruik gemaakt van je visitekaartje!
Bloggen hoeft niet alleen voor je eigen website. Dan denk je vast: ga ik anderen helpen met hun visitekaartjes? Naja, eigenlijk help je ook jezelf. Door blogs te plaatsen op de website van bijvoorbeeld een partner, wordt er vanuit een andere website doorgelinkt naar je eigen website. Hiermee creëer je een backlink. Zo kun je bijvoorbeeld met een partner ervoor kiezen om zo nu en dan blogs voor elkaar te schrijven. Je bereik wordt groter en het kan zorgen voor meer websitebezoekers. Precies wat je wilt!
De laatste tip?
Blog nooit om ‘gewoon te bloggen’. Zonde! Analyseer goed waar de behoeften van je doelgroep ligt en hoe zij zich aangesproken voelen. Wat bied je als organisatie en hoe breng je dit goed onder de aandacht bij de doelgroep? Welke zoekwoorden zijn hiervoor nodig en welke tekst gebruik je als dé trigger? Deze punten, gepaard met de tone of voice die aansluit op de doelgroep, zorgen voor waardevolle blogs en meer websitebezoekers: je visitekaartje blinkt uit!
Heb je hulp nodig bij de SEO van jouw website of heb je behoefte aan vrijblijvend advies?