Zorg in combinatie met online marketing wordt vaak een onlogische combinatie gevonden. Toch is het steeds belangrijker sinds dat cliënten zich steeds meer als consument gaan gedragen. Ze krijgen namelijk steeds meer keuzevrijheid en de reisbereid wordt groter. Het is belangrijk dat zorgorganisaties daarom gaan bedenken hoe ze in dit veranderde landschap willen positioneren. Hierbij speelt online marketing dus een grote rol.
Een goede website
Een goede website is heel belangrijk als je meer online klanten wilt trekken. Als je bezig bent met website maken tandarts is het belangrijk dat je rekening houd met een paar dingen. Veel patiënten zoeken namelijk een vraag via Google, het is dan belangrijk dat je daar op inspeelt. Als je een website maken tandarts kun je landingspagina’s schrijven die in gaan op zo’n onderwerp. Als je een landingspagina schrijft kunnen potentiële klanten je makkelijker vinden. Ook is het hebben van een toegankelijke en veilig website belangrijk. Veel zorgorganisaties zijn namelijk niet zo up-to-date met hun website. Het is in de zorg vaak belangrijker om een goede bescherming te hebben op je website omdat je hier veel persoonlijke gegevens opkomen. Daarbij is het ook beter om bijvoorbeeld tijdens een website maken tandarts rekening te houden dat het ook toegankelijk is voor mobiele gebruikers.
Deel ervaringen
Het delen van ervaringen werkt altijd goed. Mensen kunnen verhalen namelijk liken en delen en dat komt doordat online ervaringen direct beschikbaar zijn. Het is ook handig om op je feedback te reageren. Mensen kunnen je afhandeling dan volgen, en dit kan je imago en vertrouwen in de zorgorganisatie vergroten.
Benut je online data
Online worden mensen overspoel met informatie en beslissen vaak binnen enkele seconde welke informatie relevant is. Als je hier beter op wilt inspelen is het van belang dat je weet wie je doelgroep is of wie de potentiële doelgroep is. Waar zijn je klanten naar op zoek en welke voor welke boodschap zijn ze gevoelig. Het vraagt heel wat onderzoeken om erachter te komen wie je doelgroepen zijn. Je kunt offline onderzoek doen doormiddel van interviews en focusgroepen. Het is beste is je onderzoek online te doen. Je kunt bijvoorbeeld met Google Analytics veel date vinden over het gedrag van de bezoeker.