Het maakt niet uit in welke markt u zit, de prestaties van uw bedrijf kunnen altijd worden verbeterd. Dit doet u door goed te kijken naar verschillende factoren die bijdragen aan de voortgang richting de doelen die u heeft gesteld. Deze factoren worden ook wel kpi’s – ofwel key performance indicators – genoemd. Iedere markt heeft zo zijn eigen factoren die bijdragen aan succes. Hieronder worden enkelen van deze markten verder uitgelegd.
Sociale media
Vrijwel elk bedrijf heeft tegenwoordig een eigen social media pagina, met als doel om op deze manier zo veel mogelijk mensen te bereiken. Het is daarbij handig om te weten of dit ook daadwerkelijk lukt met de huidige marketingstrategie. Dit kunt u doen door een kpi dashboard van verschillende kpi’s te maken. Zo kunt u bijvoorbeeld de zichtbaarheid van uw account peilen door te meten hoe vaak uw posts terechtkomen in de feeds van gebruikers of hoe vaak uw account wordt genoemd door anderen. Als u wilt zien hoeveel interactie er is tussen uw bedrijf en uw volgers, kunt u kijken naar kpi’s als het aantal likes, reacties en deelacties. Ten slotte is het belangrijk om te weten hoeveel u daadwerkelijk aan uw social media account hebt. Als u veel volgers heeft, waarvan er slechts enkelen doorklikken naar de website van uw bedrijf, dan heeft u een lage conversieratio. Dit kunt u goed meten door te kijken naar het aantal mensen dat direct een pagina verlaat, na het klikken op uw link. Als dit getal erg hoog is, is het waarschijnlijk dat uw content niet erg innemend is.
Webshop
Ook als u een webshop runt, is het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet belangrijk. Hierbij hoort ook de term conversieratio. Daarnaast is omzet een belangrijk doel. Dit zou u kunnen meten door te kijken naar de gemiddelde waarde van een bestelling en hoeveel u kwijt bent aan marketing voor deze bestelling. Dit laatste kan worden gemeten met de cpc waarde, wat aantoont hoeveel u betaalt voor een enkele klik naar uw website. Voor de conversieratio is het verstandig om te kijken naar het aantal bezoekers bij uw webwinkel en het aantal bestellingen.