Wanneer je op kantoor werkt, zul je het regelmatig hebben over leads. Hoeveel leads zijn er via de website binnengekomen? Of is de lead van laatst opgevolgd? Veel mensen begrijpen niet waar het over gaat en wat je nu eigenlijk met een lead kunt. Wij leggen het je uit in deze blog.
Wanneer je op Google zoekt naar de betekenis van lead, krijg je verschillende definities te zien. Min of meer komen de definities op hetzelfde neer. Een lead wordt gezien als een kans bij marketing- en salesafdelingen. Een leadgeneratie heeft via welke weg dan ook interesse getoond in jouw bedrijf. Het kan zijn dat ze interesse hebben in jouw producten of diensten. Hier moet je nog achter zien te komen.
De ene lead is de andere niet
Een leadgeneratie is nooit hetzelfde, daarom wordt er onderscheidt gemaakt tussen verschillende leads. Marketing- en salesafdelingen benaderen iedere lead op een andere manier. Iedere lead vergt ook een ander plan van aanpak.
Eem koude lead heb je nog nooit gesproken. Je moet langzaam met jouw diensten en producten komen, om het prospect niet weg te jagen. Een warme lead is al bekend met de producten of diensten van jouw bedrijf. Je hebt deze persoon al kennis laten maken met de organisatie en hij heeft nog steeds interesse. De betere leads zijn de marketing qualified lead en de sales qualified lead. Een marketing qualifield lead is een mogelijke nieuwe klant, die daadwerkelijk interesse heeft getoond in jouw organisatie. Een sales qualified lead staat op het punt om een beslissing te nemen. Hij denkt dat jouw product of dienst de oplossing is voor zijn probleem. Je moet deze lead ervan zien te overtuigen om over te gaan tot koop. Deze lead geef je dan ook genoeg redenen om voor jouw te kiezen en niet voor de concurrent.
Kwalitatieve leads genereren
Als we kijken naar strategieën om kwalitatieve leads te genereren kennen we er twee. Deze twee overkoepelde strategieën worden door de meeste bedrijven gebruikt voor leadgeneratie. We kennen de inkomende leadgeneratie (een van de effectiefste methodes) en de uitgaande leadgeneratie.