Het maakt niet uit of je net komt kijken in het werkleven of al dertig jaar actief bent; e-mail tips zijn anno 2023 handig voor eenieder! Een mail naar management kan voor menig persoon zenuwslopend zijn omdat ze super bang zijn om fouten te maken of niet professioneel over te komen. Gebruik ik wel de juiste afkortingen? Staat alles er in wat er in moet staan? Welke woorden gebruik ik? In deze blog helpen we je graag op weg door je handige e-mail tips te geven!
Gebruik minder bekende afkortingen
Allereerst is het belangrijk om afkortingen alleen te gebruiken wanneer ze relevant zijn, anders kom je super oppervlakkig over. Ook raden we aan om afkortingen enkel te gebruiken bij intern bedrijfscontact. Naar klanten is het verstandiger om voluit te schrijven om zo verwarring te voorkomen. De afkortingen a.d.h.v. en i.p.v. kent iedereen. Maar een persoonlijke favoriet van ons is c.q. Dit staat voor caso quo en komt uit het Latijn. Wil je hier meer over weten? Kijk dan vooral eens hier naar wat de cq betekenis is!
Reageer je? Kopieer de stijl
Hier hebben we het niet over welk lettertype er gebruikt wordt, maar in welke wijze een persoon schrijft. Als degene overal in de formele u vorm schrijft en jij reageert met je dan val je natuurlijk door de mand. Daarnaast geldt hier ook een kleine kanttekening bij de eerdere afkortingen tip: gebruikt iemand overduidelijk wel of geen afkortingen? Kopieer dit dan ook. Zo stel je de ander op zijn of haar gemak en maak je een (on)bewuste goede indruk!
Wees concreet
De meeste mensen willen enkel concrete informatie in een e-mail. Zorg er voor dat, op een overzichtelijke wijze, enkel de benodigde informatie in een e-mail staat. Zo kan een persoon in één oogopslag alles zien wat ze nodig hebben en door met hun dag. Ook hier geldt: kijk naar de stijl van de persoon. Is dit iemand die een luchtig praatje kan waarderen? Doe dit dan vooral. Mocht het een eerste contact zijn dan speel je het veilig door concreet te blijven, weer een van die handige e-mail tips die veel mensen niet gebruiken.
Schrijf achterstevoren
Dit klinkt misschien raar, maar we bedoelen het volgende: begin met de bijlage! Zo veel mensen moeten een vervolgmail sturen omdat ze de bijlage zijn vergeten. De reden dat velen dit vergeten is omdat ze dit voor het laatste bewaren. Leer je aan om altijd te beginnen met de bijlage, zo voorkom je deze veel voorkomende fout.
Wil je ook info over e-mails naar klanten? Lees dan vooral onze blog over hoe e-mailmarketing werkt!