Wanneer je een beetje thuis bent in de online marketing zijn de drie pijlers van SEO vaak geen onbekende voor je. Voor wie ze niet kent: dit zijn Content, Autoriteit en Techniek. Hierbij spreekt content vaak redelijk voor zich en is techniek vaak iets dat wordt overgelaten aan de specialist. Linkbuilding zit hier een beetje tussenin. Hierdoor wordt het vaak een ondergeschoven kindje. Sommige mensen negeren het of kiezen gewoon voor linkbuilding uitbesteden aan SAM Online Marketing. Dan weet je zeker dat het op orde is. Mocht je zelf een poging willen wagen tot het bouwen van een sterk linkprofiel? Dan leggen we je hieronder de basis uit.
Linkbuilding 101
Het bouwen van een sterk linkprofiel is ervoor zorgen dat relevante sites met veel autoriteit een link plaatsen naar jouw website. Hierdoor kom je hoger in aanzien bij Google. Denk aan de slager die je vertelt dat een restaurant goed vlees heeft of andersom. De slager zal er wel verstand van hebben. Als die slager ook nog eens hoog staat aangeschreven in het dorp wordt hij nóg geloofwaardiger. Door de woorden van de slager, heb jij meer vertrouwen in dat restaurant. Bij Google werkt dit net zo. Wel is het belangrijk om een aantal aandachtspunten mee te nemen.
Kwantiteit en kwaliteit
Wanneer je links binnen haalt wil je dat het een beetje op een natuurlijke manier gaat. Ook wil je dat het relevante sites zijn. Een keer een link van een beetje een schimmige site is niet erg, maar zorg ook dat er sites tussen zitten die wél relevant en veelbezocht zijn. Bij een restaurant waar alleen maar zwervers naar verwijzen, zul je immers niet snel gaan eten. Zorg dus dat je linkprofiel uit relevante sites bestaat en zorg dat je linkprofiel is uitgebalanceerd. Wanneer je trust flow over de helft van de citation flow zit, zit je goed.
Aantal domeinen en aantal links
Wanneer je het aantal links van jezelf of van een concurrent checkt, zie je vaak het aantal binnenkomende links en het aantal domeinen dat naar jou verwijst. Voor Google komt dit neer op hoeveel mensen naar jou verwijzen en hoe vaak je genoemd wordt. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat honderd keer genoemd worden door één iemand niet dezelfde impact maakt als één keer genoemd worden door honderd mensen. Google kijkt daar precies hetzelfde naar. Staar je dus niet blind op het aantal links, maar kijk ook van hoeveel verschillende domeinen deze links afstammen.
Waar laat je een site naar doorlinken?
Een site is vaak opgebouwd volgens een bepaalde structuur. Hierbij geven de pagina’s boven in de structuur autoriteit door aan de subpagina’s. Dit wordt met een vies woord ook wel linkjuice genoemd. Dit werkt ook zo wanneer je backlinks krijgt van een site. De juice komt binnen op de pagina waarnaar gelinkt wordt en wordt zo verder verdeeld onder de subpagina’s. Wanneer je de focus wil hebben op een bepaalde pagina is het dus verstandig om veel links naar desbetreffende pagina te laten verwijzen. Wanneer je veel focus op jouw hoofdpagina wil leggen, is het handig om vooral daar naar te laten verwijzen.
Wees kieskeurig!
Linkbuilding is dus meer dan domweg links binnenhalen. Een goede marketeer doet er goed aan om kieskeurig te zijn bij het bouwen van een linkprofiel. Door de jaren heen is Google steeds beter geworden in het herkennen van schimmige linksites en weet het steeds beter wat relevant is voor welke site. Een nauwkeurig opgebouwd linkprofiel is dus waardevol en zal waarschijnlijk alleen maar waardevoller worden. Zorg dus dat je hier voldoende aandacht aan besteedt.