Lean komt oorspronkelijk van Toyota en heeft als doel verspillingen uit processen weg te nemen. Hierdoor blijft alleen het waardevolle over vanuit oogpunt van de klant. Alle processtappen en handelingen die geen waarde toevoegen worden verspillingen genoemd. Het toepassen van methodieken als Kaizen of Value Stream Mapping zorgt ervoor dat processen inzichtelijk gemaakt worden en verbeterd worden. Deze “Lean instrumenten” zijn over het algemeen makkelijk te begrijpen en toe te passen.
Lean en Six sigma verschil
Het verminderen van variatie in de bedrijfsprocessen is waar Six Sigma zich met name op richt, om een constante output en kwaliteit te behalen wordt er data verzameld en geanalyseerd. Op basis van deze data wordt er gekeken waardoor er uitschieters ontstaan en hoe deze verholpen kunnen worden.In het productie proces van plastic verpakkingen is dit relatief eenvoudig in te stellen.Bij dienstverlening is constante output en kwaliteit van groot belang. Een voorbeeld hiervan is het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Dit moet altijd even lang duren.
Lean en Six Sigma is de perfecte combinatie
Hoewel de insteek verschillend is vullen beide methodieken elkaar goed aan en worden daarom ook vaak samen toegepast. Organisaties kiezen er daarom eerst voor om laagdrempelige verbeteringen toe te passen door middel van de Lean methodiek. De organisatie wordt vervolgens met behulp van Six Sigma methodieken in een volgende fase verder verbeterd. De Lean Six Sigma Green Belt is de populairste Lean Six Sigma training.