Virale marketing is een krachtige strategie waarmee merken organisch de aandacht van een groot publiek kunnen trekken en verspreiden. In de blog gaan we kijken naar de geheimen achter virale marketing en hoe je campagnes kunt ontwikkelen die viraal gaan.
Introductie
In de moderne marketingwereld draait alles om het bereiken van je doelgroep en het creëren van betrokkenheid. Virale marketing is een manier van exponentiële verspreiding van je boodschap. Het doel is om content te creëren die mensen niet alleen willen bekijken, maar ook willen delen met anderen. Maar hoe bereik je dit?
Voorbeelden van virale marketingcampagnes
Om het concept van virale marketing duidelijk te maken leggen we even een bekend voorbeeld uit. In 2014 daagde een aantal mensen elkaar uit om een emmer met ijskoud water over zichzelf te gieten en dit te filmen. Dit deden ze om aandacht te vragen voor de ziekte ALS. De uitdaging verspreidde zich als een lopend vuurtje en zelfs bekende mensen deden de ‘Ice Bucket Challenge’. Dit leidde allemaal tot enorme naamsbekendheid voor de ALS Association die heel veel donaties hebben ontvangen.
Tips voor het creëren van virale inhoud
Het creëren van virale inhoud is een uitdaging, omdat het afhangt van verschillende factoren, waaronder originaliteit, relevantie en de kracht van de boodschap. Het is belangrijk om de boodschap kort en krachtig te houden. Mensen hebben geen zin om lang naar een video te kijken, dus probeer je boodschap in enkele seconden over te brengen. Wees ook origineel, want het valt mensen op als ze iets zien wat ze niet gewend zijn.
Hoe meet je het succes van virale campagnes
Om te meten of een campagne viraal is gegaan kun je een aantal dingen doen. Allereerst kun je kijken naar het aantal keren dat je inhoud is gedeeld op social media. Kijk bijvoorbeeld naar shares, likes of retweets. Hoe meer delingen, hoe groter het bereik van je campagne. Wil jij zelf een virale campagne opzetten voor je bedrijf en deze kunnen meten? Bekijk hier de campagne oplossingen van Neoday.