Een ijzersterke reclamecampagne ontwikkelen is moeilijk, zeer moeilijk! Veel ondernemers onderschatten het belang voor een goede reclamecampagne. Alleen je bedrijfsnaam een aantal keren in beeld laten verschijnen is helaas (tegenwoordig) niet meer voldoende. Je hebt zo veel concurrentie op dit gebied. Het is belangrijk om op een positieve manier hiertussen op te vallen. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een aantal tips om je op weg te helpen. Van een cartoon maken tot storytelling. Dit zijn de beste manieren om reclame te maken.
Maak gebruik van storytelling
Iedereen kent de reclame wel van de bekende loterij rond de kerstdagen: de oude man met zijn egel of met de zwarte kat die toch niet zo veel ongeluk lijkt te brengen. Of wat dacht je van de ijzersterke reclames van ‘Even Apeldoorn bellen’? Iedereen kent ze. Maar hoe komt dat? Beide ondernemingen maken bij deze reclames gebruik van storytelling. De het reclamefilmpje is in principe een korte film. Mensen blijven kijken en worden meegenomen in het verhaal. Het is belangrijk om vooral niet te vaak de naam van je bedrijf te laten vallen. Mensen willen namelijk helemaal niet weten dat ze naar een reclame aan het kijken zijn, ook al weten ze dit natuurlijk wel. Dus laat de naam van je bedrijf subtiel vallen of pas helemaal op het eind.
Je publiek betrekken
Een zeer effectieve manier van reclame maken is om je publiek dit voor je te laten doen. Start een campagne op en betrek je kijker hierbij. In België is zo een campagne ontstaan die viral ging. Er werd aan mensen gevraag zichzelf te filmen terwijl ze de moonwalk van Michael Jackson deden. Het bedrijf zetten de filmpjes vervolgens achter elkaar waardoor er een zogenaamde ‘Eternal Moonwalk’ ontstond. Steeds meer mensen gingen meedoen en op steeds creatievere wijze. Het werd zelfs zo’n succes dat filmpjes vanuit de hele wereld werden ingestuurd. Zelf de wereldberoemde Amerikaanse zenden CNN besteedde er aandacht aan. Dan kan je wel van een succesvolle campagne spreken!
Een cartoon maken
We realiseren ons dat het ook veel met geluk te maken heeft of je reclame viral gaat. Een goed concept is niet altijd het enige dat je nodig hebt. Toch is er één ding dat het altijd goed doet in de reclamewereld: cartoons. Een animatiefilmpje of cartoon maken (of laten maken) is een erg goede manier om de aandacht van je publiek te trekken. Van jong tot oud, iedereen vind het leuk om een cartoon te bekijken. Laat een cartoon maken door een professioneel bedrijf en speel in op de emotie van de kijker. Dit kan door humor of een emotioneel verhaal. Let er wel op dat het goed afloopt!